دادچی - ثبت آگهی رایگان
 دادچی - ثبت آگهی رایگان
کلاهبرداری املاک

با کلاهبرداری املاک و نحوه جلوگیری از آنها آشنا شوید

یکی از گران ترین معاملات با مبادله مقادیر زیاد پول، معامله ای است که در صنعت املاک رایج است. به همین دلیل، احتمال وقوع کلاهبرداری در این نوع معاملات بیشتر از سایر انواع معاملات است. تا سودجویان و شیادان با ترفندها و ترفندهای مختلف و با استفاده از ناآگاهی مردم در هنگام معاملات از این آب گل آلود ماهی بگیرند. بنابراین، به عنوان یک خریدار و مستاجر، باید از تکنیک های مختلف کلاهبرداری در املاک و مستغلات که در معاملات ملکی دخیل هستند، آگاه باشید. البته این هشدار کافی نیست. بلکه باید با راه های جلوگیری از آن آشنا شد تا معامله ملک به راحتی صورت گیرد. بنابراین، اگر دانش شما در این زمینه کافی نیست، در این مقاله (روش‌های کلاهبرداری املاک و شیوه جلوگیری از آن‌ها را بشناسید) با دادچی  همراه باشید تا با تکنیک های کلاهبرداری در املاک و نحوه جلوگیری از آن آشنا شوید.

روش های کلاهبرداری املاک با دفاتر املاک جعلی

اولین مقصد افراد برای خرید یا اجاره ملک، مراجعه به دفاتر معاملات ملکی است. جایی که قبل از حضور در آن باید از قانونی بودن و داشتن مجوز معاملات ملکی در آن اطمینان کسب کرد. چرا که یکی از موارد شایع در زمینه کلاهبرداری معاملات ملک، راه‌اندازی دفاتر ملکی غیرقانونی است. در این دفاتر غیرقانونی معمولاً قیمت‌گذاری‌های ملک زیر قیمت منطقه است و یک ملک معمولاً به افراد مختلفی فروخته می‌شود.

✔ حتما بخوانید:  آیا با مزایا و معایب زندگی در طبقه آخر آپارتمان آشنایی دارید؟

برای مواجه نشدن با این شیوه از کلاهبرداری ملک، لازم است خریداران و مستاجران در هنگام مراجعه به دفتر املاک، از صحت مجوز ثبت و فعالیت دفتر ملکی اطمینان کسب کرده و سپس اقدام به معامله کنند. همچنین بهتر است از خدمات دفاتر مشاور قدیمی یا دفاتر مشاور مطرح، که سابقه فعالیت و حسن انجام کارشان برای افراد محله ثابت شده، برای انجام معاملات ملکی استفاده کنند.

کلاهبرداری املاک از طریق جعل اسناد مالکیت

یکی دیگر از شیوه‌های مرسوم کلاهبرداری املاک، جعل اسناد مالکیت است. در این شیوه افراد کلاهبردار با جعل ماهرانه اسناد ملکی،‌ ملکی را با سند جعلی به خریدار می‌فروشند. از آنجایی که معمولاً این اسناد به درستی جعل می‌شوند، مشاوران ملکی از جعلی بودن سند آگاه نبوده و اقدام به تنظیم مبایعه‌نامه می‌کنند. در نتیجه آن مبلغ اولیه قرارداد به فرد جعل کننده پرداخت شده و خریدار در دام کلاهبردار می‌افتد.

برای جلوگیری از این شیوهٔ کلاهبرداری، باید هویت فروشنده پیش از عقد قرارداد معلوم شود. همچنین مالکان باید اسناد ملکی را در محلی امن نگه‌داری کنند. در صورت دزدیده شدن اطلاعات محرمانه ملکی، سریعاً به پلیس گزارش دهند تا مانع ایجاد چنین کلاهبرداری‌هایی شوند.

کلاهبرداری املاک

کلاهبرداری در زمان خرید خانه‌های پیش ساخته

یکی از رایج‌ترین روش های کلاهبرداری املاک در زمان خرید خانه‌های پیش‌ساخته یا نیمه‌ساز است. در این شیوه، کلاهبرداران اقدام به فروش خانه‌های پیش ساخته می‌کنند. در صورتی که هیچ‌گاه این خانه‌های پیش ساخته آماده سکونت نمی‌شوند.

✔ حتما بخوانید:  قوانین شارژ ساختمان

در این موارد فرد خریدار بعد از مدتی متوجه می‌شود که خریداران دیگری نیز اقدام به خرید همان ملک کرده‌اند. در این موارد اغلب بعد از مدتی خبری از فرد فروشنده نمی‌شود و گاهی دفاتر املاک جعلی نیز با آنها همکاری کرده و با صحنه سازی اقدام به کلاهبرداری می‌کنند.

برای جلوگیری از این شیوه در معاملات ملکی، باید تنظیم تمامی قراردادهای پیش فروش ساختمان، پس از توافق اولیه طرفین در دفتر وکیل پایه یک دادگستری، در دفاتر اسناد رسمی و پس از ارائه مدارک رسمی جهت عقد قرارداد رسمی صورت بگیرد.

کلاهبرداری در زمان رهن و اجاره ملک

کلاهبرداری در زمینه املاک تنها مختص به زمان خرید ملک نیست و هنگام رهن و اجاره ملک نیز امکان کلاهبرداری وجود دارد. یکی‌دیگر از روش های کلاهبرداری املاک درخواست مبلغی به عنوان پیش پرداخت پیش از بستن قرارداد اجاره ملک است. در این روش مشاور املاک،‌ از مستاجر می‌خواهد تا برای رهن و اجاره ملک ابتدا مبلغی را پرداخت کند.

در غیر این صورت، ملک به شخص دیگری اجاره داده می‌شود. در این روش افراد باید هنگام تنظیم قرارداد اجاره، از مشاور املاک بخواهند تا مالک در جلسه حضور داشته باشد و تمامی مبالغ تعیین شده در قرارداد ذکر شود.

خرید و فروش ملک در رهن بانک

این شیوه نیز یکی دیگر از شیوه‌های مرسوم کلاهبرداری در معامله املاک است. در این شیوه، ملکی که در رهن بانک قرار دارد به خریدار فروخته شده، ‌اما خریدار هیچ اطلاعی از این موضوع و نحوهٔ بازپرداخت وام مسکن آن ندارد.

✔ حتما بخوانید:  مراحل نوشتن قولنامه خانه تا سند زدن ملک

برای جلوگیری از این شیوه کلاهبرداری باید پیش از خرید ملک از در رهن بودن ملک و مدت زمانی که در رهن است و نحوه پرداخت وام آن اطلاعات لازم را کسب کرده و تمامی نکات مربوط به آن را در قرارداد ذکر کنید. همچنین باید به عنوان خریدار، برای خرید ملکی که در رهن بانک است، از خدمات مشاوران حقوقی استفاده کنید. البته املاکی که در رهن بانک هستند به دو شیوه فک رهن و انتقال تسهیلات به خریدار هم فروخته می‌شوند که در هر دو شیوه، استفاده از خدمات مشاوران حقوقی لازم است.

سخن آخر

باید توجه داشت که روش های کلاهبرداری املاک تنها به این چند مورد ختم نمی‌شود. این موارد مرسوم‌ترین شیوه‌های کلاهبرداری در این زمینه هستند. برای جلوگیری از هرگونه کلاهبرداری در زمان خرید یا اجاره ملک، بهتر است به عنوان خریدار، از خدمات دفاتر رسمی و آژانس‌های املاک معتبر استفاده کنید.

شما باید از مشاوران املاک بخواهید تا مالک در زمان بستن قرارداد حضور داشته باشد و کلیه شرایط خرید و فروش در قرارداد به درستی ذکر شود. همچنین باید پیش از عقد قرارداد از صحت شرایط ملک آگاه شده و ‌به جزئیات سند ملکی دقت کنید. از اعتماد بی‌جا پرهیز کنید. حتماً با مالک اصلی یا وکیل قانونی معامله کنید و پیش از استعلام ملک هیچ گونه پولی پرداخت نکنید.

منبع: divar

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید