دادچی - ثبت آگهی رایگان
 دادچی - ثبت آگهی رایگان
قانون جدید سربازی

همه چیز درباره قانون جدید سربازی

قانون سربازی در ایران تاریخچه طولانی دارد و سال‌ها است که اصلاح قوانین و حتی لغو‌ آن مورد بحث‌های زیادی قرار گرفته است. باتوجه به تغییرات صورت گرفته در سال ۱۴۰۱، در این پست از بلاگ دادچی قصد داریم به بررسی قانون جدید سربازی بپردازیم. با ما همراه باشید.

خدمت سربازی در ایران

خدمت سربازی در ایران حدود ۹۹ سال قدمت دارد.

  • مطابق قانون نظام وظیفه هر فرد ایرانی که به سن ۱۸ سال تمام می‌رسد مشمول خدمت نظام وظیفه قرار می‌گیرد.
  • مطابق قانون ۱۹ نظاف وظیفه افراد موظف هستند ظرف ۶ ماه پس از آگاهی احضار، خود را به سازمان نظاف وظیفه ناجا معرفی نمایند.
  • مطابق قانون نظاف وظیفه، کلیه افرادی که به سن ۵۰ سال برسند از انجام سربازی معاف خواهند بود.
  • همچنین افرادی که دارای بیماری یا عارضه‌ای هستند، با توجه به قوانین، با طی مراحل قانونی و تایید بیماری می‌توانند معافیت سربازی دریافت نمایند.
  • به طورکلی هر فرد ایرانی موظف است در ۱۸ سالگی وضعیت خدمت سربازی خود را روشن کند؛ در غیر این صورت غیبت می‌خورد و جزوسربازان غایب قرار خواهد گرفت.
  • مدت زمان خدمت سربازی در منطق عادی ۲۴ ماه، مناطق محروم و بد آب و هوا ۱۹ ماه و مناطق امنیتی ۱۸ ماه است که با استفاده از کسری خدمت نخبگان، ایثارگران و… می‌توان این مدت زمان را کاهش داد.
  • برخی افراد برای انجام خدمت سربازی خود در سازمان‌های دولتی و مراکز غیر نظامی مشغول به کار می‌شوند که دراصطلاح به امریه معروف است.
  • معمولا تفاوتی میان حقوق سربازان امریه و سربازان معمولی وجود ندارد.
کف حقوق یک سرباز دومیلیون و  ۵۰۰ هزارتومان و سقف آن ۸ میلیون تومان است. میزان حقوق سربازان با توجه به درجه و نحصیلات آنها محاسبه می‌شود.

در جه سربازی بر اساس نوع مدرک به شرح جدول زیر است:

✔ حتما بخوانید:  آزمایش طب کار شامل چه آزمایشاتی است؟
درجه سربازی نوع مدرک
مدرک لیسانس درجه گروهبان یکم (در برخی سازمانها استوار یکم یا استوار دوم)
مدرک فوق لیسانس درجه ستوان سوم
مدرک دکتری درجه ستوان دوم

طرح اصلاح قانون جدید سربازی

در سال ۱۴۰۱ اعلام شده است که دستمزد سربازان ۶۰ تا ۹۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

طرح اصلاح قانون سربازی مجلس

در هر دوره مجلس شورای اسلامی طرح‌هایی را در را در ارتباط با سربازی بررسی می‌کند. طبق طرح اصلاح قانون سربازی مجلس در سال جاری (۱۴۰۱) مشمولان غایب خارج از کشور با پرداخت ۱۵ هزار یورو می‌توانند معافیت خدمت از سربازی دریافت نمایند. طبق این طرح مشولین متاهل از ۲۵ درصد تخفیف برحوردار خواهند بود.

در ادامه این طرح پیشنهادی قانون جدید سربازی مطرح شد که در راستای سیاست‌های افزایش جمعیت ، مشمولین متاهل بالای ۳۰ سال که دارای دو فرزند و بیشتر هستند از انجام خدمت به صورت رایگان معاف شوند که در نهایت این طرح با مخالفت نمایندگان مجلس منتفی شد و در حال حاضر تنها قانون جدید سربازی در سال جاری افزایش حقوق ۶۰ درصدی سربازان بوده است.

چه کسانی مشمول قانون جدید سربازی مجلس می‌شوند؟

در حال حاضر اصلاح قانون جدید سربازی افزایش ۶۰ درصدی حقوق سربازی، مشمول تمام سربازان نظام وظیفه خواهد شد.

✔ حتما بخوانید:  ۵۲۲۰۰ سهمیه استخدام در نظام سلامت کشور

سربازی اختیاری

در وهله سربازی اختیاری اینطور تعبیر می‌شود که فرد با میل خود به پادگان می‌رود و به نظام خدمت می‌کند، اما در اصل سربازی اختیاری به این معنا است که شخص بعد از خدمات سربازی به صورت اختیاری می‌تواند در نظام استخدام شود و حقوق و مزایای خوبی دریافت کند.

کارزار لغو قانون سربازی اجباری

در پی مطرح شدن قانون لغو سربازی در مجلس، کارزاری برای لغو سربازی اجباری به راه افتاد که حدود هفتاد دو‌هزار نفر از آنحمایت کردند. مفاد اصلی کارزار افزایش حقوق سربازان و اختیار شدن قانون سربازی اجباری بود.

 حرف آخر در قانون جدید سربازی

در سال‌های اخیر بحث‌های زیادی در ارتباط اب لغو قانون سربازی صورت گرفته است. در حال حاضر مدت خدمت سربازی در ایران در مناطق عادی ۲۴ ماه (دوسال) می‌باشد. درحال حاضر تنها  قانون جدید سربازی، افزایش حقوق ۶۰ درصدی سربازان نسبت به سال گذشته بوده است.

منبع: divar

اشتراک گذاری
برچسب‌ها:

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید