دادچی - ثبت آگهی رایگان
 دادچی - ثبت آگهی رایگان
سند رسمی چیست؟

سند رسمی چیست؟ | انواع و قوانین سند رسمی

در مراجع قضایی، حکم ها بر اساس مدارک معتبر و‌ تشخیص قاضی صادر می شود؛ اسنادی که ضمن خرید و فروش اموال و املاک صادر شده اند، جزو این مدارک معتبر و قابل استناد شمرده می شوند. این اسناد در انواع رسمی و غیر رسمی برای املاک صادر شده و هر دو دارای اعتبار هستند و در صورت لزوم اثبات مالکیت فرد نسبت به اموال در مراجع قانونی، به دادگاه ارائه می شوند.

سند مالکیتی که در دفتر اسناد رسمی و تحت نظر مامور رسمی دولت تنظیم و ثبت شده، جزو محکم و معتبر ترین این مدارک مستند است، چراکه ضمن پرونده های حقوقی یا پرونده های کیفری و امور مربوط به قیمت گذاری املاک، مالک واقعی با استعلام سند و بدون اتلاف وقت مشخص می شود.

به همین دلیل ملک از بسیاری از مشکلات حقوقی و جرائم به دور می شود؛ به تبع رسمی بودن سند و ارزش بیشتر آن، قیمت املاک نیز افزایش پیدا می کند. حال ما برای آنکه متوجه چگونگی اتخاذ سند، مدارک آن، مراحل تبدیل سند و قوانین مربوط به این موضوع شوید، اطلاعاتی را در ادامه این مقاله در اختیارتان قرار می دهیم. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که یک وکیل متخصص نیز می تواند در این زمینه به شما کمک کند.

دعاوی مربوط به سند انواع مختلفی دارند که برخی از آن ها پیچیده و برخی حل نشدنی هستند؛ از همین رو خود اشخاص که اطلاعات و تجربه لازم را ندارند، نمی توانند نسبت به حل این موضوع اقدامی انجام دهند. پیدا کردن یک وکیل خبره و خوب در چنین موقعیتی، یک تصمیم درست است. وکیل از ما مرجعی معتبر در زمینه معرفی بهترین وکلا است که شما می توانید با مراجعه به این وبسایت، بهترین وکیل مربوط به مشکلتان را پیدا کنید و با خیال راحت پرونده را به او بسپارید تا پیگیری های لازم انجام شود. برای مشاهده لیستی از بهترین وکلا روی لینک زیر کلیک کنید.

https://vakilazma.com/the-best-lawyer-in-urmia/

انواع سند

  1. سند غیر رسمی:

اصطلاح سند غیر رسمی یا قولنامه به برگه ای منسوب می شود که موضوع، شرایط و مبلغ معامله در آن نگاشته شده و فروشنده و خریدار ضمن امضایش در دفترخانه، به این سند متعهد می شوند. در این قرارداد خصوصی، میزان خسارت نسبت نقض هر شرط نیز ثبت شده و در صورت نقض این شروط توسط یکی از طرفین، این مبلغ باید پرداخته شود. نکته قابل توجه در این نوع سند، عدم امکان ثبت رسمی مالک در سیستم الکترونیک قضایی کشور است. عدم امکان ثبت رسمی در این مفهوم، به منظور عدم امکان استعلام فوری مالک نهایی می باشد و نه به منظور عدم اعتبار قانونی آن!

قانونگذار ضمن ماده 10 قانون مدنی، به مسئله ی اعتبار قولنامه پرداخته است:

«قراردادهای خصوصی نسبت به کسانی که آن را منعقد نموده‌اند در صورتی که مخالف صریح قانون نباشد نافذ است.»

بر اساس این ماده، در صورتی که محتوای قولنامه صریحا بر ضد مواد قانونی نباشد، از اعتبار قانونی برخوردار است؛ امروزه در بسیاری از خرید و فروش هایی که در روستا شکل می گیرد یا در معامله های خویشاوندی، به این سند کفایت می شود، چراکه اتخاذ سند رسمی پیچیدگی های بیشتری دارد. ارائه سند عادی (قولنامه) به مراجع قانونی نیاز به رای اعتبار دادگاه صالح دارد، در غیر این صورت نامعتبر شناخته می شود. از آنجایی که اسناد غیر رسمی موضوع اصلی مقاله نیست، به همین مقدار اطلاعات نسبت به این نوع سند بسنده می شود.

  1. سند رسمی:

این نوع سند توسط مامور دارای صلاحیت تنظیم شده و در دفتر خانه ی اسناد رسمی در حضور وی، توسط‌ طرفین معامله امضا و به آن متعهد می شوند؛ سپس مامور ذی صلاح این سند را در سامانه الکترونیک قضایی ثبت کرده و به همین دلیل مالکیت آن به راحتی قابل استعلام است.

قابل استعلام بودن سند رسمی دو مزیت دارد:

الف) عدم امکان کلاهبرداری توسط بزهکاران: بسیاری از پرونده های حقوقی مراجع قضایی به کلاهبرداری مالکان بر می گردد؛ در طی این نوع کلاهبرداری، ملک قولنامه ای توسط مالک بزهکار به چندین نفر فروخته می شود، چرا که امکان استعلام قانونی مالک در این نوع املاک وجود ندارد! با خرید و فروش ملکی که سندش رسمی شده است، احتمال این نوع کلاهبرداری ها به صفر می رسد.

ب) عدم امکان ادعای مالکیت توسط دیگران: همانطور که به آن اشاره شد، مالکیت املاک قولنامه ای قابل استعلام نیست، به همین دلیل بعضی از افراد سودجو با جعل سند، ادعای مالکیت ملک دیگری را می کنند. در بسیاری از موارد دیده شده که فرد سودجو با ارائه مدارک کافی برنده دادگاه و قانونا مالک شناخته شده است؛ بنابراین در صورت برخورد با چنین پرونده هایی درخواست کمک از یک وکیل خبره پیشنهاد می شود تا وکیل با دانش و تخصصی که دارد بهترین راهکارها را به شما ارائه دهد.

مدارک مورد نیاز ثبت سند رسمی برای ملک قولنامه ای چیست؟

مدارک مورد نیاز ثبت سند رسمی برای ملک قولنامه ای چیست؟

  1. مدارک هویتی:

برای تکمیل فرم های مربوط به دادخواست تغییر نوع سند و تطبیق هویت مالک و متقاضی ثبت دادخواست توسط دادگاه، به مدارک هویتی یعنی شناسنامه و کارت ملی احتیاج است.

  1. سند ملک:

الف) اخذ سند رسمی به نام فرد برای ملک قولنامه ای:

برای تبدیل نوع اسناد عادی (غیر رسمی) به رسمی، باید اصل و کپی قولنامه ای که آخرین خریدار(مالک فعلی) را به مالک اولیه مرتبط می کند، ارائه شود. ارائه اصل و کپی اولین سند مالکیت ملک به همراه تمامی قولنامه های قابل استناد، الزامی است.

ب) اخذ سند رسمی به نام فرد برای ملکی با سند مشاعی:

ملک مشاع، ملکی است که مالکان متعددی دارد؛ در صورتی که ملک مشاع به فردی از خود مالکان یا دیگری فروخته شود، ارائه اصل و کپی سه صفحه ابتدایی سند و صفحه مربوط به نقل و انتقالات کافی است.

  1. آماده سازی فایل نقشه ملک با مختصات UTM:

در بخش قبلی به مدارکی که بر هویت مالک ملک دلالت می کند، پرداخته شد؛ حال باید به مدارکی که نشان دهنده شمایل و هویت خود ملک است، اشاره شود. نقشه ملک با مختصات UTM با مراجعه به سه نوع متخصص ذیل آماده شده و باید به مراجع قانونی تسلیم شود:

  • مراجعه به کارشناسان رسمی نقش کشی

  • مراجعه به مهندسین نقشه کشی نظام مهندسی

  • درخواست از بازدید کننده برای مراجعه به ملک و تهیه نقشه

  1. ارائه فیش واریزی به حساب سیبا توسط متقاضی:

متقاضی اخذ سند رسمی‌ باید مبلغ پانصد هزار ریال را به شماره 2171328017009 بانک ملی، واریز کرده و فیش آن را به مراجع قانونی ارائه کنند. دانستن نکات زیر حین ارائه مدارک الزامی است:

الف) مدارک باید اسکن و به فایلی با فرمت jpg یا png تبدیل شود.

ب) حجم فایل های آماده شده باید حداکثر 150 کیلوبایت باشد.

ج) نیازی به تهیه اسکن از فیش واریزی حساب سیبا نیست.

مراحل ثبت سند رسمی برای ملک قولنامه ای چیست؟

مراحل ثبت سند رسمی برای ملک قولنامه ای چیست؟

  1. تکمیل فرم درخواست پذیرش (فرم یک) و دریافت کد ورود به سامانه:

متقاضی ابتدا وارد سامانه www.sabtemelk.ir شده و ضمن تکمیل فرم درخواست پذیرش، کد ورود به سامانه به وی داده می شود.

  1. ورود به سامانه:

در این مرحله با استفاده از کدی که از ثبت فرم اول حاصل شده و کد ملی متقاضی، باید فرم درخواست سند رسمی برای ملک قولنامه ای (فرم ثانویه) تکمیل شود. در صورت عدم دسترسی متقاضی به اینترنت، کافی نت ها خدمات تکمیل فرم را ارائه می دهند.

  1. ارسال مدارک به واحد ثبتی:

پیش تر به مدارک مورد نیاز باید برای تغییر نوع سند اشاره شد، این مدارک همراه با پیرینت فرم ثانویه باید به واحد ثبتی ارسال شود. با ارسال مدارک، سازمان پست کدی 20 رقمی‌ در اختیار متقاضی گذاشته و وی باید دوباره وارد سامانه شده و این کد را بارگذاری کند.

  1. ثبت نهایی:

پس از بارگذاری کد رهگیری 20 رقمی، شماره پرونده داده شده و درخواست ثبت نهایی می شود.

کلام آخر

سند رسمی، سندی است که در دفترخانه اسناد رسمی و در حضور مامور ذی صلاح تنظیم، امضا و ثبت می شود؛ ثبت این سند در سیستم الکترونیک قضایی، امکان استعلام سریع مالک را فراهم کرده و احتمال کلاهبرداری و ادعای مالکیت غیر مالک را به صفر می رساند.

به دلیل تمام مزیت های مذکور، قیمت املاک دارای سند رسمی بیشتر بوده و راحت تر نیز به فروش می رسند؛ بنابراین بسیاری از مالکان املاک قولنامه ای، تلاش بر تبدیل سندی عادی به سندی رسمی می کنند. مدارک مورد نیاز برای درخواست سند رسمی،‌ اصل و کپی مدارک هویتی، سند فعلی ملک، فایل نقشه ملک با مختصات UTM و فیش واریزی به حساب سیبا است؛ با تکمیل دو فرم در سامانه www.sabtemelk.ir درخواست سند رسمی ثبت شده و باید پیرینت فرم ثانویه همراه با سایر مدارک به واحد ثبتی ارسال شود. با بارگذاری کد رهگیری داده شده توسط سازمان پست در سامانه قضایی، ثبت نهایی می شود.

منبعوکیل از ما

 

 توجه: این مطلب یک رپورتاژ آگهی (تبلیغات) بوده و سایت دادچی هیچگونه نظر و مسئولیتی ندارد.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید