دادچی - ثبت آگهی رایگان
 دادچی - ثبت آگهی رایگان
اخذ جواز ساختمان

اخذ جواز ساختمان

ساختمان سازی و احداث یک بنا، نیازمند مجوزات لازم از سازمان های مربوطه مانند شهرداری است. اگر قرار است در زمین خود، اقدام به ساخت یک بنا کنید و یا در خانه خود، تغییراتی مانند اضافه کردن یک یا چند طبقه روی ساختمان انجام دهید، همگی باید زیر نظر کارشناسان شهرداری و ارگان های مربوطه باشند. اخذ هر گونه مجوز برای ساخت و ساز، نشان دهنده این است که تغییرات مورد نظر شما، هیچ گونه مغایرتی با قوانین شهرسازی ندارند و می توانید به راحتی، اقدام به تغییرات کنید. برای اطلاعات بیشتر به این صفحه مراجعه نمایید.

استانداردهای شهری و ایمنی و فنی، استانداردها و قوانینی هستند که در شهرداری به ثبت رسیده و اخذ هرگونه مجوز برای ساخت و ساز، باید با آنها مطابقت داشته باشند. مالکان می توانند با ارائه مدارک و اطلاعات مربوط به ملک، نقشه معماری، نقشه های سازه، نقشه های الکتریکی و مکانیکی بنا، محاسبات سازه و سایر مستندات، درخواست مجوز ساخت و ساز کنند. وقتی تمامی موارد ذکر شده، به تایید مراجع ذیصلاح و کارشناسان برسد، می توان مجوز را دریافت و کار را شروع کرد.

در صورتی که از مراحل و مدارک مورد نظر برای اخذ جواز ساختمان، اهمیت گرفتن مجوز و هزینه های مربوط به آن، اطلاعی در دست ندارید، با ما همراه باشید تا در این مورد، اطلاعات بیشتری کسب کنید.

مراحل اخذ جواز ساختمان و پروانه ساخت

برای اخذ جواز ساختمان، باید 9 مرحله زیر را به ترتیب طی کنید تا شهرداری بتواند مجوز ساخت و ساز شما را صادر کند:

  1. تشکیل پرونده و درخواست کتبی، مبنی بر تخریب و نوسازی

در این مرحله که ابتدایی ترین مرحله اخذ مجوز است، باید درخواست تخریب و نوسازی ملک قدیمی یا ساخت ملک جدید، از طریق دفاتر الکترونیکی به شهرداری ارسال شود. مالک یا مالکین ملک، باید مدارک هویتی خود را ضمیمه این درخواست کنند. البته در صورتی که هر شخصی بخواهد از طرف مالک یا مالکین اقدام کند، نیازمند وکالتنامه رسمی از سوی مالک است که باید به شهرداری ارائه کند.

  1. چاپ کردن دستور نقشه

در این مرحله، مامور شهرداری به آدرس ملک مراجعه می کند و ملک را از نظر حدود اربعه، ابعاد و متراژ و درختانی که در ملک هستند، بررسی می کند. تمامی اطلاعات را ثبت و ضبط می کند تا برای ارائه به شهرداری ببرد. اگر ملک مورد نظر، خلافی نداشته باشد، این اطلاعات به بروکف شهرداری برده می شود تا پس از بررسی های لازم، دستور نقشه صادر گردد.

  1. تهیه کردن نقشه معماری و معرف معمار به شهرداری

در این مرحله، باید معمار به شهرداری معرفی شود. معمار مورد نظر می تواند یک شخص حقیقی با پروانه نظام مهندسی باشد و یا یک شرکت به عنوان شخص حقوقی این وظیفه را بر عهده بگیرد. علاوه بر معرفی معمار، نقشه معماری نیز باید تهیه و ارائه شود. الزامی وجود ندارد که نقشه مورد نظر را همان معمار معرفی شده به شهرداری کشیده باشد.

  1. مصوب کردن نقشه معماری و صادر شدن فیش عوارض

نقشه ای که تهیه و تنظیم و به شهرداری ارائه می گردد، باید کاملا مطابق با خواست شهرداری و مطابق با ضوابط و استانداردهای لازم باشد. لذا امکان دارد بارها به شهرداری ارسال شود تا تایید شود. بعد از این کار، فیش عوارض صادر می شود.

  1. معرفی مهندسی سازه و تاسیسات و نقشه فاز 2

در این مرحله باید مهندس برق و مکانیک یا همان محاسب معرفی شوند. بنایی که بیشتر از 6 سقف دارد یا متراژ آن بیش از 2 هزار متر است، باید آزمایش خاک برای آن انجام شود. در این پروسه، نمای ملک نیز طراحی می گردد. این مرحله ممکن است کمی طولانی باشد. در شهرهای بزرگی مانند تهران، 1 ماه و شاید هم بیشتر، طول بکشد.

  1. تهیه پیش نویس نقشه ها

در این مرحله باید نتایج آزمایش خاک و یک سری محاسبات برق و مکانیک در سامانه مربوطه آپلود شوند و اگر اصلاحاتی نیاز بود، انجام شود. بعد از دریافت تاییدیه، پیش نویس ها برای آماده سازی به شهرداری فرستاده می شوند. سپس توسط مهندس مهر و امضا و به دفتر خدمات ارائه می گردند.

  1. تعیین مهندس ناظر

در این مرحله، مهندس ناظر تعیین می گردد و همچنین، تعهد حصارکشی، فیش آموزش و پرورش و بیمه نیز در این مرحله انجام می شود.

  1. بررسی نقشه ها و اسناد توسط شهرداری منطقه

در این مرحله، ریاست طرح تفضیلی و بر کف شهرداری باید پیش نویس های ارسالی در مرحله قبل را تایید کند. سپس رییس صدور پروانه، بعد از آن هم معاون شهرسازی و در آخر، شهردار، تایید کند.

  1. چاپ شدن جواز ساختمان

این مرحله، انتهایی ترین مرحله است که در آن، جواز اخذ ساختمان، توسط واحد فناوران چاپ و به دفتر خدمات، ارسال می گردد.

مدارک مورد نیاز برای اخذ جواز ساختمان

برای طی کردن مراحل اخذ جواز ساختمان، نیاز به مدارک و مستنداتی است که باید به واحدهای مرتبط، ارائه گردد. اولین مدارکی که از مالک یا مالکان خواسته می شود، مدارک هویتی اعم از شناسنامه و کارت ملی و درخواست اخذ جواز ساختمان است. سند ملک، قبوض آب و برق و کپی آنها، نقشه دو هزارم و آخرین فیش عوارض و نوسازی نیز باید ارائه گردد.

اگر مالک نتواند به هر دلیلی برای اخذ جواز به شهرداری مراجعه کند، می تواند وکیل قانونی خود را بفرستد که در این صورت، نیازمند یک وکالتنامه رسمی و اسکن و کپی از آن می باشد که باید به همراه درخواست، ارسال گردد. دیگر مدارک باید طی مراحل مختلف، به شهرداری ارائه شوند. برای مثال می توان نقشه ها را نام برد که هر کدام باید برای تایید، به واحد مربوطه ارسال شوند.

هزینه جواز ساختمان سال 1402

هزینه جواز ساختمان در سال 1402 طبق قوانین و مصوبات شهرداری ها، ابلاغ و در حال اجرا است. برخی از این هزینه ها شامل موارد زیر هستند:

  • هزینه ارسال درخواست از طریق دفاتر خدمات الکترونیک شهرداری
  • هزینه کپی ها و برابر اصل کردن کلیه مدارک
  • هزینه عوارض و نوسازی
  • هزینه های مربوط به مالیات
  • هزینه معمار و تهیه و تنظیم نقشه و . . .

چرا باید جواز ساختمان اخذ شود؟

کلیه ی املاک و بناهای قدیمی که نیاز به بازسازی یا تغییرات داخلی و بیرونی دارند، باید برای این کار، اقدام به اخذ جواز ساختمان کنند. افرادی هم که تازه قصد ساخت بنا روی زمین دارند، بابت هر اقدامی نیازمند دریافت مجوز از شهرداری و ارگان های مربوطه هستند. ارتقاء کیفیت و پایدار بودن ساختمان، ارزش افزوده به ساختمان، پیشگیری از مشکلات حقوقی و جریمه، رعایت ایمنی و سازوکارهای عمومی و تطبیق بنا با قوانین محلی و ملی، از جمله دلایل اجباری بودن اخذ پروانه ساختمان هستند.

و کلام آخر

در آخر لازم به ذکر است که برخی از قوانین اخذ جواز ساختمان، با توجه به قرار گرفتن ملک در اراضی شهری، روستایی، شهرستان یا مراکز استان و حتی خارج از شهر، متفاوت هستند. لذا قوانین اجرایی مربوط به آنها نیز متفاوت هستند. برای مثال می‌توان گفت که جواز ساختمان با تعداد طبقات زیاد در شهر تهران، منعی برای صدور ندارد اما در بیشتر شهرهای کوچک، ممنوع است.

 

 توجه: این مطلب یک رپورتاژ آگهی (تبلیغات) بوده و سایت دادچی هیچگونه نظر و مسئولیتی ندارد.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید